Ändra frekvens ger bättre bild? (Uppdaterad)

|
Stötte på en grej när jag kollade på lite mods för Skyrim, närmare bestämt en ENB preset (ett verktyg för att lägga in bildeffekter i spel, enkelt talat). Enligt sidan så är det ett trick grafiska designers använder och ska tvinga Windows att visa rätt färger, gamma osv.

Man går in i grafikkortets inställningsprogram och sätter sin skärms upplösning, men lägger helt enkelt till en Hz på frekvensen (vanligtvis 61 Hz då dom flesta skärmar är 60 Hz, men det finns skärmar med exempelvis 75, 120 och 144 Hz) så ska bilden bli bättre. Jag tycker mig faktiskt se en skillnad på bilden, att färgerna är lite bättre och så, även om min skärm kanske blev i ljusaste laget (får ändra det om det blir så att jag fortsätter med 61 Hz).

Vad säger ni?


(källa: http://faroffmods.wordpress.com/2013/03/07/far327-presents-far-off-enb-v1-0/ )


Uppdatering: När jag försökte göra samma sak med min sekundära skärm (22" med TN-panel) blev resultatet inte alls lika bra. Det kändes ungefär som när man satt med tjockskärmar förr i tiden och körde för låg frekvens, kan tänka mig att det är gravt huvudvärksframkallande i längden.

0 kommentarer: